fredag 3 november 2017

det sista av oktober.


För två veckor sedan fick jag besök hemifrån. Tog ett tidigt tåg till Amsterdam på grund av underhållningsarbete av tågspåren vilket resulterade i att alla resor tog ca en timme längre än vanligt. Buss-buss-tåg-tåg-framme. Hade inte hunnit hänga omkring i Amsterdam trots nära avstånd så promenerade gata upp gata ner och följde broar över kanalerna tills jag fick skoskav. Sen tog jag tåget till flygplatsen och mötte upp m. Drack skummiga cappuccinos i eftermiddagssolen innan vi tog tåg-tåg-buss-buss hem.

Eftersom vi skulle hänga i Amsterdam igen senare i veckan åkte vi söderut till Maastricht för lite mindre storstadsbrus mer gammal arkitektur och caféhäng. Stannade hela dagen och utforskade stadskärnans alla små gator. Besökte bokhandel dominicanen, en enorm bokbutik inuti en gammal kyrka med böcker i två våningar och tillhörande café. Kan hända att vi gick i cirklar ett tag och letade efter dagens andra café i över en timme men vi fick våra bakverk till slut. Hursom en väldig charmig stad. Åkte hem i skymningen och somnade direkt hemma.
Åh Amsterdam. Spenderade hela lördagen i staden till fots, vilket i efterhand kanske inte var det smartaste, men gav en bra känsla av staden. Gick på caféer (Vinnies med sneda stora fönster och goda avokadosmörgåsar) som vi hade prickat in på kartan under tågresan och alla små affärer en kan tänka sig vintageshoppar och så vidare. Hade planerat in museum också men tiden och orket tog slut så då var det bara skönare att spara det till nästa gång.

Men en sväng till Hortus Botanicus var obligatorisk. Botanisk trädgård i olika vackra glashus samt en park utomhus som säkert är lummig och fin vår/sommartid. Fick klättra i skrangliga trappor och andas varm luft och det var den perfekta veckoslutsaktiviteten. Ah vill besöka alla botaniska trädgårdar i alla stora städer kände jag efteråt. När vi hade tittat färdigt drack vi gott kaffe ute i höstsolen och kollade på alla andra personer som njöt av sin lördag. Ses snart Amsterdam!

 

Och så blev oktober till november. Om jag skaffar ett par varma sulor kan jag fortfarande använda mina loafers här. Halva hjärtat saknar hemma och halva har fäst sig här. Det är ännu lite tid kvar av höstterminen och känner att jag vill omfamna den tiden här.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar