tisdag 31 oktober 2017

om oktober.


Hej, det var ett tag sedan. Jag har inte hört av mig, det händer ibland. Så jag tänkte göra det nu. Min kamerarulle är fylld av bilder men jag är för rastlös. Nedan följer lite överblick över den senaste månaden ungefär. Har dokumenterat en del i Schweiz-München-Haag-Maastricht-Amsterdam för jag tänkte att det kunde vara fint att minnas, här är en liten bit av de tre första.

(I fredags skrev jag min första exam här och vaknade upp från någon slags dimma i måndags. Har insett att leva med flera andra människor får mig att isolera mig mer än när jag bor för mig själv. Köper hem blommor och hänger upp vimplar ovanför min säng för att känna trygghet men det här stället känns ändå samma. Såklart det gör. Så annorlunda en plats kan få en att känna sig. I mitt fönster står en trave böcker, bredvid ligger min skrivbok. Lever i en annan takt. Inget här är som hemma men ändå är allt likadant. I mellanrummen skriver jag.)
I mitten av september åkte jag och några andra med nattbuss till Schweiz över en dag. Besökte vattenfall och Lucerne, vandrade runt på fina gator kantade av dyra modeaffärer i Zürich. Resan var för övrigt en 1/5 på grund av knölig buss högt snarkande medpassagerare och stressig tidtabell. Nåväl.

I början av oktober tog vi flyget från Eindhoven till München för ett förlängt veckoslut i Tyskland. Denna resa, 5/5. Bodde på ett svinfint hostell med kristallkronor i baren och vackra fönster så lägligt mitt i centrum av stan. Fick en försmak på kallare väder för hösten hade inte ännu anlänt till Tilburg trots oktober och regn. Gjorde en dagsutfärd till Neuschwanstein slott. Drack billig öl tappade hakan över alla vackra gamla byggnader och tänkte konstant att här kunde man bo. Besökte en rooftopbar i ett studenthus gick på museum och matchade husfasadernas färgskalor.


En bra grej med Nederländerna är att det är enkelt att resa inom landet med tåg. Fixar man en gruppbiljett kan man åka från ena sidan av landet till den andra och tillbaka för 7 euro till exempel. När jag kände att jag hade saknat havet allt för länge en lördag så klev jag på tåget till Haag. Vackra, vackra stad! Spatserade längs med små gator fyllda med affärer och fina caféer, för att sedan ta spårvagnen några hållplatser från centrum och komma ut till havet. Varm vind och doft av saltvatten, klättrade upp för sanddyner och gräsbeklädda kullar i solnedgången och kunde inte förstå att det var oktober. 


Och som alltid så kom ju hösten till slut, även hit. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar